Libertate, egalitate, fraternitate

„Viaţa în societate nu este cu putinţă pentru om fără o anumită măsură de libertate individuală şi de dreptate socială. Libertatea individuală constituie condiţia indispensabilă pentru oricare realizare omenească, fie ea spre bine sau spre rău, în vreme ce dreptatea socială constituie regula suverană în jocul relaţiilor între oameni. O libertate individuală neştirbită îi îndeamnă până şi pe cei mai slabi să reziste pe poziţii, iar dreptatea socială nu poate fi întărită până la capăt fără suprimarea libertăţii, adică a acelui element fără de care firea omenească nu poate ajunge să fie creatoare. Toate constituţiile sociale cunoscute în istorie s-au situat pe anumite poziţii intermediare între aceste două extreme. În constituţiile existente, atât în URSS, cât şi în SUA, de pildă, elementele de libertate individuală şi de dreptate socială au fost îmbinate în diferite proporţii; şi, la mijlocul veacului al XX-lea, o asemenea îmbinare, oricare ar putea fi, a fost denumită, în mod invariabil, „democraţie”, fiindcă acest termen, dezgropat din vocabularul politic elen – în cadrul căruia fusese adesea folosit într-un sens peiorativ – a ajuns să fie astăzi un fel de talisman obligatoriu pentru oricare alchimist politic care se respectă.

Folosit în acest sens, termenul de „democraţie” nu este altceva decât o perdea de fum menită să învăluie conflictul real dintre idealul libertăţii şi acela al egalităţii. Singura posibilitate specifică de reconciliere între aceste două idealuri aflate în conflict trebuia găsită în idealul împăciuitorist al fraternităţii; şi, dacă mântuirea socială a omului atârnă de perspectiva lui de a traduce în viaţă acest înalt ideal, vom descoperi că iscusinţa politicienilor nu i-a mânat prea departe cu mintea, întrucât realizarea fraternităţii era mai presus de puterile fiinţelor omeneşti, atâta vreme cât ele se încredeau exclusiv în propriile lor puteri. Fraternitatea între oameni nu derivă decât din ideea unui Dumnezeu – părinte al tuturor oamenilor.”

Studiu asupra istoriei – Arnold J. Toynbee

Anunțuri

Despre mihaiignea

Adevaratele noastre valori sunt binele, adevărul şi frumuseţea. Dar, din păcate, binele nu prea îl putem face, adevarul nu-l cunoaştem iar frumuseţea...........
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s