Omul şi Puterea

„Aruncam subordonaţilor mei ordine ce nu suportau replică, încredinţat că nu puteau fi altele mai bune. Chiar şi pe front, unde aş fi putut să mă gândesc că moartea ne pândea pe toţi deopotrivă, puterea cu care eram investit m-a convins că aparţineam unei specii superioare, în timp ce ei stăteau în picioare, în poziţie de drepţi, eu îi ascultam stând jos. Îi întrerupeam, le dădeam ordine. Le spuneam pe nume taţilor de familie şi bunicilor (ei, bineînţeles, mi se adresau cu dumneavoastră). Îi trimiteam sub obuze să repare fire smulse, cu singurul scop de a nu-mi atrage reproşuri din partea superiorilor (astfel şi-a pierdut viaţa Andreiaşin). Îmi mâncam untul şi prăjitura de ofiţer fără să mă întreb de ce eu aveam acest drept iar soldaţii nu. Aveam, desigur, o ordonanţă din care făcusem calul meu de bătaie, îmboldind-o să se îngrijească de persoana mea şi obligând-o să-mi pregătească masa separat de trupă. Îmi obligam soldaţii să se spetească muncind, să-mi sape un adăpost deosebit în fiecare loc nou şi să rostogolească până acolo buştenii cei mai groşi pentru a-mi asigura confortul şi securitatea.

Iată ce fac epoleţii din om. Ce se alesese de poveţele pe care bunica mi le dădea în faţa icoanei? Ce deveniseră visurile mele de pionier, împărăţia viitoare a sfintei Egalităţi?

Şi atunci când, la punctul de comandă al brigăzii, agenţii Smerş – ului mi-au smuls epoleţii ăia blestemaţi, mi-au luat centironul şi m-au înghiontit ca să mă sui în automobilul lor, atunci, când destinul meu luase o cu totul altă întorsătură, eram încă profund rănit la gândul că aşa, degradat, aveam să traversez încăperea telefoniştilor: nu trebuia ca nişte simpli soldaţi să mă vadă astfel. ”

Soljeniţîn – „Arhipelagul Gulag”

Despre mihaiignea

Adevaratele noastre valori sunt binele, adevărul şi frumuseţea. Dar, din păcate, binele nu prea îl putem face, adevarul nu-l cunoaştem iar frumuseţea...........
Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

